Nadpis článku je výborný a i pravdivý, přesto bychom rádi uvedli věc na pravou míru, protože se dle našeho názoru v článku ohýbají čísla a veličiny v neprospěch elektřiny jako paliva.
Početně vše sedí. Dá se říci, že průměrná denní spotřeba v domácnosti je 10 kWh, to tak zhruba opravdu je. A jestliže nabíjení Tesly Semi trvá pouze půl hodiny, můžeme oněch 10 kWh vydělit 48 (den=24 hodin=48 půl hodin), čímž dostaneme 30 min spotřebu domácnosti vypočítanou z průměrné denní spotřeby, tedy přibližně 0,2 kWh. Při udávané kapacitě Tesly Semi 800 kWh, tedy lehce můžeme spočítat, že je opravdu zapotřebí 4000 domácností na vyrovnání této kapacity (800/0,2).
Vše sedí, je ale férové porovnávat opravdu extrémní příkon při nabíjení elektromobilu se spotřebou v domácnosti? Dle mého názoru už z logiky samotné věci toto porovnání nedává příliš smysl. Proč neporovnat dvě stejné (přinejmenším více podobné) věci – spotřeba elektrické energie automobilu a domácnosti. Řekněme, že dojezd, a tedy i kapacita elektromobilu, která je v článku udávaná, je dostatečná na 1 pracovní den, pak jsou počty úplně jiné. Jde jen o poměr 800kWh ku 10kWh v případě domácností. Závěrečný výsledek by v tomto případě byl, že jedna Tesla Semi je ekvivalentem spotřeby 80 domácností, ne 4000. Samozřejmě i tato situace je diskuze hodná, protože ten náklaďák přece bude spotřebovávat elektřinu pouze cca. 5-6 hodin a pak už nic, ale to stejné se dá říci i o domácnosti, kde v noci máme také prakticky nulovou spotřebu.
Závěrem tedy: s čísly a jednotkami se dá prostě hezky hrát, a přestože se jedná o více méně pravdivé informace nebo alespoň pravdivá čísla, dají se podat tak, aby nám to hezky sedělo do našeho záměru. Jestli tento koncept elektromobilu dává smysl, nebo ne, posuďte sami, my jen chceme upozornit na jisté neshody, které jsou podle nás k zamyšlení.
Zdroj ZDE