O připravované novele zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie jsme již psali. Kromě jiného se v ní píše o vládní podpoře výroby biometanu – jak z biomasy, tak z biologicky rozložitelných odpadů.
Další skvělou zprávou, kterou uvítá každý příznivce udržitelného rozvoje, je návrh ministerstva dopravy týkající se úlevy od dálničních poplatků pro vozidla s alternativním pohonem. Za poloviční sazby by měla jezdit auta poháněná zemním plynem a biometanem. Zdarma budou po dálnicích jezdit auta na elektrickou energii a vodík, případně hybridy, které v kombinaci s elektřinou nebo vodíkem používají ještě jiné palivo. Emise oxidu uhličitého však v takovém případě nebudou smět přesahovat 50 gramů na kilometr.
Jistě existuje otázka, který z alternativních pohonů je skutečně ekologicky nejzávadnější. Odpověď na tuto otázku naleznete na grafu níže.
Vzhledem k aktuálnímu energetickému mixu v ČR, by dávala smysl větší podpora aut na CNG. S přihlédnutím k faktu, že CNG může být vyrobeno z biologicky rozložitelného odpadu výsledná emisní stopa tohoto paliva výrazně klesá. Proto budeme usilovat o to, aby CNG získalo rovnoprávné postavení vedle elektřiny.
V ČR ročně vyprodukujeme cca. 1,8 milionu tun biologicky rozložitelného odpadu. Při účinnosti odpadové bioplynové stanice, jaké dosahujeme v ECR Rapotín, by se z toho množství bioodpadu dalo vyrobit 84 mil. tun CNG.
Pro představu, toto množství CNG by vystačilo pro 225 000 automobilů jako je Škoda Octavia G-Tec, nebo VW Golf TGI, při ročním nájezdu cca 8 370 km.