Biometan je dostupným řešením čisté mobility pro Českou republiku

12. října 2021

Zdroj: Biom.cz

Na skutečnosti, že biometan má v České republice velký potenciál a může pomoci splnit národní cíle České republiky pro rok 2030 v sektoru dopravy se dlouhodobě shodují experti z oblasti dopravy, průmyslu i životního prostředí.

  • Potenciál biometanu je větší než spotřeba CNG a LNG v roce 2020.
  • Realita CNG a LNG překonala v roce 2020 očekávání plynařů i ministerstva.
  • Biometan z odpadů ušetří v dopravě až 90 % emisí.

Strategické dokumenty České republiky, konkrétně Národní klimaticko-energetický plán a Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM), které směřují k přechodu na udržitelnou a čistější dopravu, počítají se všemi druhy nízkoemisní dopravy a všemi druhy obnovitelné energie.

Výroba biometanu a její investiční podpora je zejména vzhledem k aktuální energetické situaci a nedostatku plynu v Evropě velmi důležitá. Zásobníky jsou naplněny pouze ze 70 %, přičemž před zimou jsou standardně naplněny ze 100 %. Navíc během loňské zimy byly zásoby téměř vyčerpány. Stále jediným výrobcem biometanu v ČR je přitom skupina EFG, přičemž její tržby za prodej biometanu se v příštím roce mohou dle odhadů vedení společnosti zvýšit až o 200 % (bez ohledu na podporu plynoucí z novely o POZE).

Zásobníky jsou naplněny pouze ze 70 %, přičemž před zimou jsou standardně naplněny ze 100 %. Navíc během loňské zimy byly zásoby téměř vyčerpány.

Skutečná udržitelná doprava budoucnosti bude kombinací spalovacích motorů na CNG, LNG a elektromotorů s baterkou nebo vodíkovým článkem. Potřebujeme, aby zdroje energie byly obnovitelné a nízkoemisní. Elektřina z uhlí už dávno nedává smysl a stejně tak i plyn pro dopravu musí zvyšovat podíl biometanu a snižovat podíl fosilního zemního plynu. Například biometan vyráběný z odpadů je obnovitelným zdrojem energie s vysokou až 90% úsporou emisí skleníkových plynů oproti fosilním pohonným hmotám,“ uvedl Martin Schwarz, člen předsednictva CZ BIOM zodpovědný za biometan.

potencial-biometanu
zdroj: Biom

V České republice soustavně roste počet autobusů i osobních a nákladních vozidel na plyn. Ty mají aktuálně k dispozici více než 220 plnicích stanic. Rostoucí zájem o plynovou mobilitu dokládá také celková spotřeba zemního plynu v dopravě za minulý rok, která s 92,954 miliony m³ překonala o 10 % i predikce NAP ČM. V roce 2020 začaly po českých silnicích jezdit také první vozy poháněné BioCNG.

„Biometan pro využití v dopravě již dnes odebírají přední hráči na trhu s plynem, jako je společnost innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta například vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu. Tak jako dnes pozorujeme rostoucí zájem o CNG obohacené biometanem ze strany řidičů osobních aut, očekáváme i postupný rozvoj BioLNG v segmentu nákladní dopravy,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

„Bioplyn se v České republice vyrábí více než deset let a jeho roční produkce dosahuje úctyhodných 1.218 miliónů m3. V současnosti se bioplyn využívá hlavně k výrobě elektřiny a tepla, ale budoucnost sektoru vidíme v přechodu na biometan. A také ve větším využívání odpadů pro výrobu bioplynu. Výrobu bioplynu v našich stanicích je možné navýšit ještě o cca 6 %. Navíc je v ČR stále prostor pro stavbu nových převážně komunálních bioplynových stanic, které se budou zaměřovat na likvidaci gastroodpadů a dalších bioodpadů. S takovýmto nárůstem počítá i Národní klimaticko-energetický plán. Biometan může kolem roku 2030 zajistit 8 TWh obnovitelné energie, což představuje zhruba 850 miliónů metrů krychlových plynu,“ doplnil Jan Habart, předseda CZ BIOM.

potencial-LNG-CNG
zdroj: Biom

Biometan může nahradit 10 % celkové spotřeby zemního plynu v České republice, nebo může zcela pokrýt spotřebu plynu pro dopravu. Potenciál biometanu i jeho úspora emisí skleníkových plynů jsou velké, ale naprosto reálné. Západní Evropa má ve výrobě biometanu více než 10letý náskok a my musíme jejich zkušenosti dobře využít. Velkou výhodou je, že biometan je dostupný už nyní, že se využívá dávno vybudovaná plynárenská infrastruktura a existující flotila kamiónů, autobusů a aut s motory na LNG a CNG.“ uzavřel Martin Schwarz.

Poslední články